De lerende persoon in diens context> VU is verder kijken
De lerende persoon in diens context

Centraal binnen het programma Brein, leren en ontplooiing staat de lerende persoon in diens context: thuis, op school, in de klas en in het sociale systeem.

Sluiten Brein, leren en ontplooiing >
Hoe beinvloedt omgeving sociale cognitie?> VU is verder kijken
Hoe beinvloedt omgeving sociale cognitie?

Hoe beïnvloedt de omgeving en cultuur waarin iemand opgroeit sociale cognitie; de manier waarop mensen denken over zichzelf en anderen? Er wordt onder andere onderzoek gedaan bij jongeren die net in Nederland zijn. Hoe verschilt de school hier van de school in het thuisland, hoe typeren zij een goede leerkracht, hoe ga je om met leeftijdsgenoten in de klas.

Sluiten Sociale cognitie en leren >
Radicalisering: heeft school invloed? > VU is verder kijken
Radicalisering: heeft school invloed?

Tolereert de leraar een Lonsdale trui? Wat als een jongen steeds bozer wordt op de samenleving die hem discrimineert? Verschillende onderwijsadviesdiensten ondersteunen scholen bij vragen over radicalisering. Heeft de school - het beleid en het gedrag van de leraren - invloed op het al dan niet radicaliseren? Welke rol spelen ouders, vrienden en internet en hoe staat dit in verhouding tot elkaar?

Sluiten Educatie, Identiteit & Diversiteit >
‘Niets zo praktisch als een goede theorie’ (Lewin)> VU is verder kijken
‘Niets zo praktisch als een goede theorie’ (Lewin)

‘Niets zo praktisch als een goede theorie’ (Kurt Lewin 1890- 1947). Deze uitspraak inspireert onderzoekers binnen het programma Docenten en doceren. Volgens Lewin kwam wetenschappelijke kennis het best tot stand door het verenigen van de inspanningen van de academicus en de 'practitioner'. Dat is precies het uitgangspunt van dit programma.

Sluiten Docenten en doceren >
Medewerkers over hun onderzoek> VU is verder kijken
Medewerkers over hun onderzoek

Binnen instituut LEARN! wordt onderzoek gedaan naar leren en onderwijs. Dit vanuit zeer diverse invalshoeken. Een ding hebben ze gemeen; de lerende mens staat centraal. Maar wat onderzoeken onze wetenschappers en wat inspireert ze? In deze korte interviews een eerste kennismaking!

Sluiten Medewerkers LEARN! >

    Agenda

    13 april | 15.45 | Oratie

    Oratie Prof. dr. Martijn Meeter

    Meer evenementen

    spamfuik@vu.nl