Home > Nieuws & Agenda > Nieuwsarchief > Nienke Atteveldt ERC Grant
Nieuwsarchief
03-10-2016

LEARN!-onderzoeker Nienke van Atteveldt krijgt ERC Starting Grant van 1,6 miljoen euro

LEARN!-onderzoeker Nienke van Atteveldt krijgt ERC Starting Grant van 1,6 miljoen euro. Meerjarig onderzoek naar motivatie van scholieren op de middelbare school.

Waarom blijven sommige scholieren gemotiveerder na tegenslagen dan anderen? En hoe kunnen we onderpresteerders motiveren om beter hun best te doen?

De toekenning van de ERC maakt het onderwijsneurowetenschapper Nienke van Atteveldt nu mogelijk om antwoorden te vinden op deze vragen via haar onderzoek Proving or improving yourself: Longitudinal effects of ability beliefs on neural feedback processing and school outcomes. Bovendien kan ze nu een team van onderzoekers samenstellen waarmee ze de wisselwerking gaat onderzoeken tussen de overtuigingen die leerlingen hebben óver hun leervermogen (mindset) en hoe ze daadwerkelijk leren en presteren.

Reactie van het brein op fouten en feedback
Het onderzoek bestaat uit een aantal onderdelen. In een eerste project wordt met fMRI-scans (functionele MRI) in adolescenten onderzocht hoe het brein op fouten en feedback reageert terwijl ze rekensommen maken. Een functionele MRI kan hersenactiviteit in kaart brengen terwijl de proefpersoon een taak uitvoert in de scanner. De hypothese is dat de breinactiviteit op fouten en feedback de onderliggende factor is tussen de mindset (overtuiging over leervermogen) van leerlingen en het omgaan met tegenslagen, en daarmee de motivatie en prestaties op school. Daarnaast wordt bekeken hoe deze wisselwerking zicht ontwikkelt tijdens de eerste jaren van de middelbare school.

Zelf invloed op leren
In een tweede project ontwikkelt Van Atteveldt met haar groep onderzoekers een interventie om de mindset van leerlingen te beïnvloeden, om zo de motivatie en prestaties van leerlingen te stimuleren. “Dit is met name van belang bij de onderpresteerders. In deze interventie ontwerpen we een mobiel apparaat, gebaseerd op neuro-feedback met EEG, waarmee we leerlingen kunnen laten zien dat hun eigen hersenactiviteit plastisch is en dat ze zelf invloed hebben op hoe hun brein leert”, aldus Nienke van Atteveldt. Kijk voor meer informatie over het onderzoek van Nienke op haar website.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

spamfuik@vu.nl