Recent nieuws

Prof. dr. Johannes Drerup appointed guest professor

17-05-19

Johannes Drerup has been appointed a guest professor for the following three years for one day a week. He will combine his appointment with a professorship in Philosophy of Education at the University of Koblenz-Landau. His primary research interests lie in the fields of Philosophy of Education and Philosophy of Childhood, Moral and Political Philosophy as well as Educational Ethics and Applied Ethics.

Herdenken, vieren en opvoeden: essay door LEARN!-onderzoeker Gerdien Bertram-Troost

17-05-19

Sommige leerkrachten wagen zich liever niet meer aan een gesprek over de Tweede Wereldoorlog of een gedachtewisseling over vrijheid en democratie. Omdat dat zo complex is geworden in deze tijd. Toch is dat hard nodig.

Burgemeester Halsema houdt Kohnstammlezing 2019

29-03-19

Femke Halsema, burgemeester van de gemeente Amsterdam, houdt dit jaar de Kohnstammlezing. In haar lezing, getiteld ‘Veilige plek voor onveilige meningen’, stelt zij burgerschap en onderwijs centraal. Foto: Tom Feenstra

Wethouders Moorman en Kukenheim op de VU om te praten over kansenongelijkheid op scholen

29-03-19

Maandagmiddag 18 maart bezochten wethouders Marjolein Moorman en Simone Kukenheim de VU in het kader van een werkbezoek om de samenwerking tussen de VU en de gemeente Amsterdam te intensiveren.

Professor dr. Melanie Ehren new director of LEARN!

28-03-19

Professor dr. Melanie Ehren will take over as director of LEARN! from Professor dr Martijn Meeter, who steps down after four years of leading the institute.

Conferentie Learning & Student Analytics, October 2018

22-10-18

Op 22 en 23 oktober vindt de 2nd Annual Learning & Student Analytics Conference plaats

Reactiveer je voorkennis!

05-07-18

Stel, je leert iets nieuws en je komt er pas later achter hoe dit eigenlijk samenhangt met dingen die je al wist. Bijvoorbeeld: je leert hoe de Tweede Kamer in Nederland in elkaar zit, maar relateert dit niet aan kennis over democratie in het algemeen. Jammer, want dit zou effect kunnen hebben op hoe goed je de nieuwe informatie leert. Als je je voorkennis over democratie paraat had gehad, of zelfs actief had gereactiveerd, had je de nieuwe informatie over de Tweede Kamer dan beter onthouden? Deze vraag hebben wij gesteld in ons laatste onderzoek, nu gepubliceerd in Nature Science of Learning. We keken of het sterker reactiveren van eerder geleerde informatie leidde tot betere integratie van nieuwe informatie en dit bleek inderdaad het geval te zijn!

LEARN-onderzoekers krijgen twee NRO-subsidies 'Gedrag en passend onderwijs' toegekend

09-03-18

Onderzoekers Jeroen Pronk, Tirza Bosma, Wilma Jongejan, Sui Lin Goei en Berber Klein ontvangen een NRO-subsidie voor de uitvoering van het onderzoek ‘Competentieversterking van docenten met PestPlotter en Lesson Study: samenwerken aan sociale veiligheid in de klas’. Daarnaast heeft Maartje Raijmakers in dezelfde call een subsidie gekregen voor literatuuronderzoek naar onderzoekend leren bij kinderen met een speciale onderwijsbehoefte.

Kohnstammlezing 2018 - Freek de Jonge: 'Mag ik even uw aandacht?'

19-02-18

Op vrijdag 23 maart 2018 om 15.00 uur wordt in de Aula UvA (Oude Lutherse Kerk) in Amsterdam de negentiende Kohnstammlezing gehouden: Mag ik even uw aandacht door Freek de Jonge Online inschrijving: Voor het bijwonen van de Kohnstammlezing kunt u zich online inschrijven via de website van het Kohnstamm Instituut. Zie: http://www.kohnstamminstituut.nl/ Indien u na registratie onverhoopt bent verhinderd, kunt u een e-mail sturen naar: Kohnstammlezing-fmg@uva.nl

Overzicht expertise onderzoekers LEARN!

22-01-18

De expertise is gegroepeerd per onderwijstype en per onderwerp.

The call for abstracts has opened for the Student & Learning Analytics Conference (LSAC)

26-06-17

Student & Learning Analytics Conference, call open The call for abstracts has opened for the Student & Learning Analytics Conference (LSAC).This conference is co-organized by LEARN!-associated research institute ACLA, and the Eduworks group of the University of Amsterdam. Registration is possible from 1 August, 2017

Promotie Thea van Lankveld

20-06-17

Op dinsdag 20 juni 2017 vond in de aula van de VU te Amsterdam de promotie van Thea van Lankveld plaats. 'Strengthening medical teachers' professional identity: Understanding identity development and the role of teacher communities and teaching courses'.

Anders Schinkel verkrijgt subsidie van John Templeton Foundation

13-06-17

Anders Schinkel ontvangt ruim 8 ton subsidie van de John Templeton Foundation voor onderzoek naar het belang van verwondering in het onderwijs, specifieker naar de vraag of ‘wonder-full education’, onderwijs dat geïnspireerd wordt door verwondering en verwondering stimuleert van invloed is op het floreren van kinderen.